מודל התמודדות עם שיתוק שינה חלק ד - העמקה אל תוך חווית שיתוק השינה
חלק
זה, שהוא החלק האחרון במודל הוא לדעתי גם החלק המרתק ביותר. לצערי עולם המחקר
עדיין לא מתייחס לאפשרויות הגלומות בשיתוק השינה בדרכים האפשריות להימנע מהתופעה,
כפי שסקרתי בחלקים הקודמים. לכן חלק זה מתבסס בעיקר על מסורות לא מערביות שפיתחו דרכים
ליזום שיתוקי שינה ובעדויות אישיות של אנשים שהשתמשו בשיתוקי השינה על מנת להגיע
למרחבי תודעה מיוחדים.
אנשים
שונים חווים שיתוקי שינה בצורות שונות, אך נראה שסך כל החוויות עדיין נמצאות בתוך גבולות
בעלי מאפיינים זהים ובעלי חוקיות מסוימת הכוללות לרוב – דמות מאיימת, תחושת יציאה
מהגוף, יכולות לנוע במרחב הזמן/חלל, קבלת מסרים ועוד.
בעוד שבתרבויות
לא מערביות ישנו תהליך של חניכה על ידי השמאנים שבמסגרתו לומדים וחווים את אותם
מצבים תוך כדי התייחסות לסכנות שבדרך ומתוך כבוד אל התהליך. בתרבות המערבית אין
שום מסגרת שיכולה להחזיק את אלו החווים שיתוק שינה, מה שמוביל לכך שרוב אלו החווים
שיתוקי שינה (כ-75%) מכירים רק את ההיתקלות עם הדמות המאיימת ותחושת החרדה. ואלו
שמצליחים לעבור את השלב הזה מגיעים למצב תודעתי מבלי מפת דרכים ומבלי להבין את
הפוטנציאל המלא של אותו מצב תודעתי. המודל הבא יכול לעזור במידה מסוימת לאלו
שמתכוונים לעשות שימוש בחוויות שיתוקי השינה על מנת להגיע עמוק יותר אל תוך החוויה:
עבודה על קונפליקטים ודחפים
מספר
פסיכולוגים התייחסו לתהליך ההתפתחות הנפשית תוך כדי התייחסות גם להתפתחות רוחנית.
ביניהם ניתן למצוא את קן וילבר שחילק את התהליך הזה לחמישה שלבים, את אברהם מאסלו
שהתייחס למושג 'חוויית שיא' ואת יונג שהכיר בחשיבות של הכרה בקיומו של 'הצל'. המשותף
לכל אותם חוקרים הוא ההכרה בכך שלפני שצוללים עמוק לעולם הרוח יש צורך בעבודה על
השלבים ה'נמוכים' יותר על מנת ליצור בסיס איתן שרק ממנו ניתן יהיה
להגביה לעבר צמיחה רוחנית. יותר מזה, צמיחה רוחנית ללא בסיס יציב הנטוע באדמה עלולה להוביל
למצב פתולוגי או לניתוק מהגוף ומחיי היומיום.
פסיכותרפיה אקזיסטנציאלית
תופעת שיתוק השינה יכולה להעלות על פני
השטח נושאים קיומיים, מפאת אופי החוויה. גישה אקזיסטנציאליסטית בהקשר של שיתוק שינה היא
הכרחית לצורך הפיכת החרדה והדיכאון היכולים לאפיין שלב זה ולאפשר לגעת בהם ולהתמודד איתם וכמו
כן לאפשר שיח פתוח על המפגש הבלתי אמצעי עם פחד המוות המתרחש לעתים בזמן שיתוק
השינה, פחד אשר אצל רובנו
מודחק במהלך היום יום.
קרקוע ואל השמיים (skying)
עולם הרוח יכול להיות גם תהליך מסוכן
כאשר אין בסיס יציב. סכנות אלו מתוארות היטב בספרות היהודית תחת המונח 'פרדס'
והסכנות המחכות לאלו שנכנסים אליו. אחד הדברים החוזרים על עצמם במסורות שונות הוא
הצורך לשמור על איזון בין עולם הרוח לבין להיות מקורקע במטרה לאזן בין שני כוחות
אלו, ולהביא אותם לאינטגרציה של יכולות טראנס-פרסונאליות גבוהות יחד עם בסיס
מקורקע ואיתן המחובר לאדמה.
הדרכה נכונה
מסורות רוחניות רבות מדברות על הקשר
בין מורה וחניך, מערכת שאין בה יחסי כוחות שווים - החניך לא יודע כלום והוא תלוי במורה אשר הוא בעל
הסמכות והידע, ועל החניך להתמסר כמה שיותר למורו. סוג זה של מערכת יחסים, עלול במספר
מקרים להיהפך לקשר של שליטה וניצול, וישנם דוגמאות רבות לניצול כוחני שכזה בידי
מורים אשר הכתירו עצמם כ'גורו', או כמוארים, כאלו שסוחפים אחריהם אנשים ומנצלים אותם.
בהקשר זה, חשוב לזכור שאין אדם שיש בידיו את כל התשובות וחשוב לשמור על פתיחות
מחשבתית ומתן לגיטימציה לדרך, לחוויות ולפירושים השונים.
בהצלחה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה