מסקנות עיקריות מהעבודה הראשונה שלי על שיתוק שינה (2012)
תשע שנים עברו מאז כתבתי את העבודה הראשונה בנושא שיתוק השינה - 'בניית מודל תרפויטי להתמודדות עם שיתוק שינה בראייה טראנס פרסונלית'. הרבה השתנה מאז אך רוב המסקנות עדיין רלוונטיות לימינו.
העבודה קצת ארוכה בשביל בלוג - אבל מוזמנים לקרוא את המסקנות העיקריות.
סיכום
אם אנסה למקד את מסקנותיי מעבודה זאת, אוכל לנסות ולתמצת אותם במספר נקודות:
1 .תופעת שיתוק השינה הינה תופעה נפוצה שאינה מסוכנת ואינה מצביעה על פתולוגיה מסוימת, למרות זאת, רב אנשי הטיפול – רופאים, פסיכולוגים ופסיכיאטרים אינם מכירים את אותה תופעה, מה שעלול לגרום לאבחון שגוי.
2 .כיום רוב המחקרים בנושא שיתוק השינה נעשים על ידי חוקרי שינה וחוקרי המח, למרות תרומתם הגדולה להבנת התופעה, הסתכלות על שיתוק שינה דרך עיניים אלו בלבד מתאר רק צד אחד של המטבע הקשור לתופעת שיתוק השינה, בעזרת הסתכלות על שיתוק שינה דרך חקר התודעה והנפש, ניתן יהיה לראות ולגלות היבטים נוספים של תופעה זו.
3 .המושג הזיית טרום-שינה כפי שמכונות התופעות של ראיית הדמויות על פי הנוירולוגיה, שולל וממעיט את אופי החוויה, בגישה טראנס פרסונלית המכירה בקיומם של תופעות מסוג זה, אני מציע את השם השלכה רוחנית (spiritual projection ,)המתייחסת לראיית סוג מסוים של אנרגיה כדמות אשר נראית לכל אחד בצורה שונה ומושפעת מהתרבות, הנפש והעולם הפנימי של האדם החווה אותה.
4 .ניתן להביט על שיתוק השינה לא כעל אפיזודות נפרדות אלא כעל תהליך מתמשך, בתחילה ישנם ראיית דמויות, קשיי נשימה, ופחד גדול, ובהמשך כשלומדים להתמודד עם הפחד ניתן להגיע לחוויות של יציאה מהגוף וחקירת מרחבי תודעה חדשים בתוך מציאות לא רגילה.
5 .מאחר ושיתוק שינה הינה חוויה רוחנית שלרוב נגרמת לאדם ללא התכוונות, היא עלולה להוביל למשבר רוחני, בעזרת טיפול מכיל ומצמיח, המטפל יכול להוביל את אותו משבר רוחני לתוך תחילתו של תהליך של צמיחה רוחנית.
6 .ניתן למצוא את התופעות הנגרמות בשיתוק שינה בתוך תורות רוחניות שונות, תחת שמות שונים לאותם מושגים, באותם תורות רוחניות מתוארות התופעות כחלק ממסלול המשמש לצורך התפתחות רוחנית, תורות אלו גם מסבירות בדרכם את הסיבות להופעתם של אותם השלכות רוחניות.
7 .השוואה בין אותם תורות רוחניות לבין הפסיכותרפיה מראה שבגישה האקזיסטנציאלית ישנם מרכיבים דומים לאלו שיכולים לעלות כשמביאים לטיפול את שיתוק השינה לצורך התפתחות רוחנית.
8 .נראה שכדי שיהיה אפשר להכיל את המטופל ולהיות איתו בחוויה שלו, על המטפל להכיר באפשרויות של קיומם של מרחבים מעבר למה שאנו מסוגלים לתפוס בחושינו, לכן נראה שפסיכותרפיה המכירה בקיומם של מרחבים טראנס פרסונאליים היא זו שתענה בצורה המדויקת ביותר על צרכיו של המטופל.
9 .בהתייחסות בטיפול לשיתוק שינה על המטפל להיות מודע לצרכיו של המטופל ולבדוק איתו מה הם הדברים הישירים איתם הוא מתמודד ומה הם התוצאות העקיפות העלולות להיגרם מתוך אותה תופעה.
עבודה זו חידדה אצלי תופעות רבות הקשורות לעולם שיתוק השינה וקשריו הענפים, אם זאת נראה שעדיין הידע על תופעה זו נמצא רק בתחילתו ושמחקרים עתידיים של תחום זה יכולים לבדוק עוד אספקטים שונים של שיתוק השינה, כגון האם ישנם קווי אופי המאפיינים אנשים החווים שיתוק שינה? עד כמה עמוק הקשר בין מיתוסים שונים ואפילו ארכיטיפים לתופעת שיתוק השינה? מהם הדרכים הכי טובות לעורר באופן אקטיבי את שיתוק השינה? ועוד.
כולי תקווה שבעתיד תחום זה יקבל את הבמה לה הוא ראוי, נראה שמספיק שהתחום יהיה ידוע יותר בציבור כדי לפתור רבים מהתסמינים השליליים להם הוא גורם וכך לתת לשיתוק השינה להיות חוויה מקובלת ונורמטיבית, ואולי אפילו חיובית, כפי שהיא כבר קיימת כיום במספר תרבויות בעולם.
תגובות
הוסף רשומת תגובה